13 de març del 2010

la cua de palla

[de casa al club; el bloc del club de lectura de la biblioteca Joan Triadú de vic, 13 de març de 2010]

Tu vas fugent, no ausas fer batalla: por has de foch, la coa tens de palla.
Arnau d'Erill (clic!)

Col·lecció de novel·la policíaca, d'Edicions 62, la primera publicada en català. Dirigida per Manuel de Pedrolo, aparegué regularment del 1963 al 1969 i, després de la publicació d'una setantena de títols fou tancada l'any següent. El 1981 hom publicà una selecció de la col·lecció. El 1985, amb la incorporació de Xavier Coma com a director, fou rellançada amb el nom de Seleccions de la Cua de Palla i s'hi publicaren més de cent cinquanta títols, amb una especial preferència per la novel·la negra nord-americana. El 1996 els nous títols passaren a publicar-se a la col·lecció El Cangur fins el 1998, que tancà. El 2006 hom rellançà la col·lecció amb el nom de La Nova Cua de Palla. Ha traduït al català els escriptors més importants del gènere (S. Japrisot, G. Simenon, D. Hammett, R. Chandler, M. Miller, J.H. Chase, J. Le Carré, Ch. Himes, etc.). (L'Enciclopèdia).

Jordi Fornas (Barcelona, 1927) és l'autor del disseny dels llibres grocs (i dels discs d'Edigsa, i de la revista Serra d'Or, per exemple). Es va formar a L'Escola de Belles Arts de Sant Jordi. Va començar a treballar al departament de disseny de l'empresa Meyba, amb Sandro Boccola com a director artístic. Entre 1963 i 1970 va crear les cobertes de 71 títols de La cua de Palla, a dues tintes, imatges molt contrastades i uns titulars contundents. ("Jordi Fornas: los sixties en catalán" a: Pioneros del diseño gráfico en España, Emilio Gil. Index Book, 2007. P. 126-142).

"Sí, aquest disseny va marcar un estil. El groc i el negre, amb fotos molt cremades, molt contrastades... Vaig tenir relació amb Pedrolo, ell m'explicava de què anava cada títol i em donava confiança perquè fes allò que volgués. Però, vaja, era un estil molt marcat. El groc i el negre, els vaig triar perquè són dos colors que fan un contrast molt violent, que es veuen molt i, això és important, perquè una coberta no deixa de ser un disseny publicitari, ha de cridar l'atenció i fer vendre el llibre. El resultat va ser un disseny trencador i que va marcar una època. Perquè llavors les cobertes que es feien eren una mica avorrides, i el disseny que vaig proposar era nou i modern" (Vilaweb, 06.02.2006).

Si en voleu saber més heu d'anar a la
biblioteca La Bòbila de l'Hospitalet.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

 
Google Analytics Alternative